Sju dygn

7 dygn – Danska skärgården

DAG 1: Vi lägger ut från Dockan och sätter kurs mot Skanörs hamn. Seglingen dit tar ungefär två timmar och under färden äter vi lunch ombord. Väl förtöjda i fiskehamnen så lockar den fina stranden antingen till sol och bad eller till en lång underbar promenad längs med klitterna. Middagen avnjuter vi på flybridge, samtidigt som solen försvinner ner över Danmark. Ljuset i Skanörs hamn jämförs ofta med Skagen och det är inte svårt att förstå varför. Gångtid drygt 2 timmar.

DAG 2: Idag startar vi tidigt och sätter kurs mot Prästöfjorden som anses vara Danmarks vackraste port mot Östersjön. Efter drygt tre timmars gång anländer vi till fjordens vackra inlopp och trots att vi endast har några sjömil kvar har vi nästan en gångtimme kvar. Farvattnen in till Prästö är mycket svårnavigerade och ofta ser vi fiskmåsar springa i vattnet, precis utanför farleden. Vi kastar ankar i en lugn lagun några hundra meter från fiskehamnen. Inne i Prästö kan vi njuta av de välbevarade husen, kullerstensgatorna, husmålningarna och idyllen i denna pittoreska stad. Under kvällen äter vi middag ombord samtidigt som vi njuter av de lugna och sköna omgivningarna. Gångtid ca 4 timmar.

DAG 3: Efter vårt obligatoriska morgondopp njuter vi av en god frukost på flybridge. Idag skall vi utforska den danska skärgården som är okänd och underskattad av dem som aldrig varit där. När vi går in i bögeströmmen känns farleden närmast som en trång kanal, ibland bara femton meter bred. Efter ca två timmars kryssning i dessa sköna vatten närmar vi oss dagens mål, medeltidsstaden Stege. Vi befinner oss nu på den vackra ön, Mön vars största stad är just, Stege. Dess långa historia kan främst utläsas av de gamla köpmansgårdarna, gatorna, torgen och medeltidsfästningen. Mön som är mest känd för sina kalkstensklippor, är en naturupplevelse i sig själv. Gångtid ca 2 timmar.

DAG 4: Efter frukost promenerar vi runt i Stege och insuper atmosfären. Efter en god lunch ombord börjar vi vår mycket slingriga färd genom trånga farlededer, smala kanaler och under Storströmsbron upp mot Vordingborg. Här njuter vi av det maritima livet. Middagen äter vi på en traditionell dansk krog med tillhörande dryck. Kvällen avslutas med kaffe och avec på flygbridge. Gångtid ca 2 timmar.

DAG 5: Vi njuter av en frukost med chokladfyllda wienerbröd och rundstykker samtidigt som vi insuper det danska gemytet. Målet för dagen är Nyköping, Danmarks svar på Istanbul. Staden delas inte av Bosporen utan av vidunderligt sköna Guldborgsund. De oskiljaktiga stadshalvorna förenas av en bro, precis som i Istanbul. Under vår färd till Nyköping rundar vi först ön Falster för att sedan i maklig takt ta oss igenom nålsögat till Guldborgsund, ett smalt sund vars stad har samma namn. Väl inne i sundet njuter vi av den vackra naturen samtidigt som vi spanar efter sandrevlar och grund. I denna stämningsfulla miljö passar vi på att äta lunch i någon mysig vik. Mätta och belåtna anländer vi till marinan där vi förtöjer Escapeaway. Eftermiddagen ägnas åt shopping och strövtåg. Kvällens middag går i havets tecken och fiskarnas fångst för dagen hamnar på våra tallrikar. Gångtid ca 3 timmar.

DAG 6: Idag är det tidig uppstigning och strax efter frukost avgår vi för veckans längsta dagsetapp. På vår väg ner genom Guldborgsund passerar vi öar, sandrevlar, slott och gods. När vi närmar oss Danmarks sydligaste spets, strax nordost om tyska Fehmarn tar vi den trånga genvägen mellan Gedser och en drygt fem kilometer lång sandrevel. Strax därefter sätter vi kurs nord-nord-öst och smyger nära kusten upp mot sagolikt vackra Grönsund och vårt mål för dagen, Stubbeköping. I hamnen har vi utsikt mot Bogö och den frekventa båttrafiken i Grönsund. Vi sitter länge och njuter av atmosfären. Gångtid ca 4,5 timmar.

DAG 7: Vi njuter extra länge av frukosten idag, vi skall nämligen sinom tid lämna den danska skärgården för denna gång. Vi påbörjar vår mycket slingriga färd genom trånga farlededer och smala kanaler för att återigen nå fram till öppet hav. Väl där sätter vi kurs mot Rödvig på Själlands sydkust. Detta blir vårt sista stopp innan vi återvänder till Sverige och hemmahamnen Dockan. Väl i hamn i denna idylliska miljö lapar vi sol på den fina sandstranden, strax väst om pittoreska Rödvig. Sista kvällen ombord innebär en festmåltid på flybridge. Vi sitter länge och njuter av den maritima stämningen, en god espresso med tillhörande avec. Gångtid ca 3,5 timmar.

DAG 8: Strax efter frukost avgår vi mot Dockan och Sverige. Det dröjer inte länge förrän vi först kan skönja Turning Torso och därefter Öresundsbron. Väl hemma i Dockan vet vi något som få Göteborgare och Stockholmare vet, att Smålandsfarvattnen, som den danska skärgården heter, är väl så vacker som sina mer kända kusiner. Gångtid ca 4 timmar.

Åttadagars kryssningen i den danska skärgården kan genomföras med många olika rutter och olika hamnbesök. Embarkering kan göras i Skanör och därmed får man ytterligare en natt i skärgården. En avstickare ner till Tyskland och den pittoreska Hansastaden, Burg på Fehmern klarar Escapeaway på drygt tre timmars gångtid från den södra delen av skärgården.

Flakfortet-Fortress

Ven. The island of Hven in the middle of the Öresund Sound is where the famous astronomer Tycho Brahe lived and worked. Today, the island is a popular tourist destination.